Client: Rabobank
Assignment: photographic wallpaper for the staff restaurant in the new head office.
A silver horse stands like a monument on a floating a piece of plastic, from which six smaller horses take to the skies like fighter jets. Or are the little ones pulling the larger horse along behind them? Seagulls swoop through the air, with a glistening curtain of silver threads streaming from each wing. Where are they taking the coil of wire that’s suspended between their beaks? Why the rush?
The tableaux look like scenes from mythological stories, an idea that’s accentuated by the desert landscape in the background. The anachronistic details, such as the aeroplane in the distance, are easily accepted as part of the myth – moreover, they expand it further.
Horses, birds and aeroplanes alongside the delicate silver lines belong to the visual language Elspeth Diederix came across in a variety of banknotes, a visual language that has fallen by the wayside since the digitalisation of payments and bank transfers. There’s perhaps nothing that’s more exchangeable than a banknote, but what stirs the human imagination more than money?
The photographs were taken in the Sinai Desert with a panorama camera and printed onto wallpaper. Each of the walls measures 9 x 1.7 metres.
Opdrachtgever: Rabobank
Opdracht: fotobehang voor het personeelsrestaurant in het nieuwe hoofdkantoor
Een zilveren paard staat als een standbeeld op een zwevend stuk plastic, van waaruit een zestal kleinere paardjes als straaljagers het luchtruim kiezen. Of trekken de kleintjes de grote aan touwen achteruit met zich mee? Meeuwen vliegen door de lucht met aan elke vleugel een glinsterend gordijn van zilverdraad. Waar brengen ze het stuk ijzerdraad naartoe dat ze in hun snavels meetorsen? Vanwaar hun haast?
De taferelen lijken scènes uit een mythologisch verhaal, een idee dat versterkt wordt door het woestijnlandschap op de achtergrond. De anachronistische details, zoals het vliegtuig in de verte, neem je voor lief - ze vergroten de mythe juist.
Paarden, vogels en vliegtuig behoren net als de fijne zilveren lijntjes tot de beeldtaal die Elspeth Diederix aantrof op verschillende bankbiljetten, een beeldtaal die in de marge is beland door de digitalisering van het betalingsverkeer. Niets zo inwisselbaar misschien als een bankbiljet, maar wat prikkelt de menselijke verbeelding meer dan geld?
De foto’s werden in de Sinaïwoestijn gemaakt met een panorama-camera en afgedrukt op behangpapier. De wanden die door het fotobehang worden bedekt zijn elk 9 meter breed en 1,7 meter hoog.